- Inspirasjon til din neste tur

Søk
Close this search box.

Svarthetta (1553moh)

Annonse

Beskrivelse

Varsler fra Snøskredvarslingen i Norge og www.varsom.no.

Topptur til Svarthetta er en favoritt blant lokale i Hemsedal, med en stor flanke og flere alternativer for nedkjøring.

Parkering: Turen ligger 25 minutter med bil fra sentrum og parkering finner du på en privat vei med bompenger. Bommen tar kun kontanter og koster 30kr. Parkeringen ligger i enden av den brøytede veien og har plass til 5-6 biler.
Alternativ parkering: Dersom du ønsker å gå Svarthetta fra Feten finner du parkering rett på andre siden av broen over elva.

Opp: Fra parkeringen følg hytteveien mot vest over broen, og vri av sørvestover når det passer seg i skogen. Tryggeste vei opp er et stykke forbi fortoppen, for så å gå opp på ryggen. Følg ryggen opp et brattere parti til fortoppen, herfra ser du toppen på Svarthetta. Legg sporet videre opp mot høyre side (øst) av toppen på Svarthetta, før du går det siste stykket langs ryggen opp. På toppen finner du en varde.

Alternativt Opp: Fra parkeringen på Feten følg veien oppover 600 meter forbi et hyttefelt på høyre side. Fortsett så opp en glenne i skogen til høyre, og igjennom noe tett skog til du kommer til en rygg. Følg ryggen opp til første topp (1194moh). Herfra legger du sporet mot partiet som er under 30 grader vest av fortoppen. På toppen av denne flanken ser du toppen av Svarthetta. Gå mot et slakere parti på høyre side før du vrir av mot toppen.

Ned: Stå ned i tilknytning til sporet ditt opp.

Alternativt ned: Dersom du ønsker en brattere og en mer direkte nedkjøring, kan den skredutsatte fjellsiden ned fra Svarthetta være et alternativ. Fjellsiden har jevn bratthet på 30-35 grader, og byr ofte på bra skikjøring. Det går store skred ned denne siden vært år som når bunn av dalen.